Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi 2018-2022

Türkiye yükseköğretim alanı son yıllarda göstermiş olduğu büyüme ile başta yükseköğretime erişim olmak üzere birçok alanda önemli ilerlemeler kaydetmiştir. Bugün itibari ile yaklaşık 7,2 milyon öğrenci, 150 bini aşkın öğretim elemanıyla 182 yükseköğretim kurumu, yükseköğretim alanını oluşturmaktadır. Türk yükseköğretim sistemi, öğrenci sayısı bakımından Avrupa Yükseköğretim Alanında, Rusya’dan sonra en büyük ikinci ülke konumundadır. Bu niceliksel büyümenin yanı sıra, kurumlarımızın kendi misyonlarını daha kaliteli bir şekilde gerçekleştirebilmelerini sağlayacak politikalar belirlenmekte, misyon farklılaşması çerçevesinde kararlar alınmakta ve yatırımlar yapılmaktadır. Bunun sonucunda yükseköğretim kurumlarımız, kendi alanlarında dünya genelinde daha iyi noktalara gelmekte ve dolayısıyla daha fazla ilgi odağı olmaktadır.

Ülkemizin dünyada ilk on ekonomi arasına girebilmesinin olmazsa olmazı, ülkenin istikbalinin şekillenmesinde kilit rol oynayan nitelikli insan kaynağıdır. Ülkemiz her ne kadar yükseköğretim alanında ihtiyaç duyduğu bu insan kaynağını kendi eğitim-öğretim kurumları ile karşılayabilse de, belirli alanlardaki boşlukların, başta beyin göçü yoluyla olmak üzere, tüm dünyadan karşılanması önemlidir.

Yükseköğretimde uluslararasılaşma, başta öğrenci ve akademisyen hareketliliği olmak üzere yükseköğretim alanına giren tüm uluslararası faaliyet ve işbirliklerini kapsamaktadır. Bu alanda akla gelen kavramlardan biri uluslararası eğitimdir. Bu kavram kısaca, öğrencinin kendi ülkesi dışında bir ülkede eğitimine devam etmesi olarak tanımlanabilir. Bir diğer kavram ise uluslararası öğrencidir. Uluslararası öğrenci tanımı, ülkeden ülkeye değişebildiği gibi, bir uluslararası kuruluştan diğerine de farklılık gösterebilmektedir. Bununla birlikte uluslararası öğrencilerle ilgili çalışmalarda verilerine sıklıkla başvurulan Uluslararası Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD)’nın ve Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu (UNESCO)’nun tanımları genellikle kabul edilen uluslararası öğrenci tanımlarıdır.

UNESCO’nun tanımına göre “uluslararası öğrenci, eğitim amacıyla ulusal ya da bölgesel sınırların dışına çıkan ve uyruğu bulunduğu ülke dışında öğrenci olarak kayıtlı kişidir. OECD’nin tanımına göre “yabancı öğrenci, vize ya da özel izinler çerçevesinde kendi ülkesi dışında akredite bir kurumda belli bir öğrenim programına katılma hakkı verilen kişidir. Her ne kadar bazı ülkeler yukarıdaki tanımların alanını daraltıcı veya genişletici bir yolu benimseyerek ülkelerindeki uluslararası öğrenci sayısını göreceli olarak az veya çok gösterebilseler de bu çalışmada esas alınan uluslararası öğrenci tanımı, OECD’nin ve UNESCO’nun tanımları olacaktır.